20 היתרונות שבמשחק ריסקי פליי-Risky play- חלק א
משחקים בעלי אפיונים סיכוניים- האם זה באמת כל כך מסוכן?
מקלות וענפים שיכולים לפצוע, משטחים לא יציבים, בורות, טיפוס בגבהים ללא משטחי בטיחות, כל אלו ועוד מספיקים כדי לשכנע את ההורים להחזיק ילדים בבית- ויש לזה השלכות. דור שלם של ילדים עבר פנימה מתוך פחד - והפיתוי של המסך וארבעת הקירות מביאים למלכודת פוטנציאלית של מניעת החוץ על ידי השארת ילדים בפנים. בבית הספר, כדי למנוע פציעות ומריבות, המחנך השתלט יותר על ההפסקה, זמן שבו ילדים מתענגים באופן מסורתי על משחקים חופשיים וסיכונים מחושבים. בבתי ספר מסוימים, מורים לחינוך גופני עושים "פעילויות" פיזיות במסכים "חכמים" באמצעות אפליקציות כמו Go Noodle. אחרים מגבילים את הזמן בחוץ למשחקים מאורגנים שהמבוגר אחראי עליו. הרצון שלנו למזער סיכונים במשחקי ילדים מוצג בגני שעשועים ואזורי משחק שכונתיים רבים בארץ ברחבי העולם ואף בשיח היומיומי מול הילדים- " תזהר, אתה תיפול, אתה תפצע, זה קשה מידי, אני אעזור לך" . רבים מחללי המשחק הללו בעלי מימד אחיד המצמצם יכולת היצירתית ומודולריות תנועתית- סטנדרטיים משעממים עם פלסטיק קבוע או צורה שבה יש דרך מסוימים לעבור או לפעול. בכל מקום שילד פונה, המשחק החופשי המערב סיכונים בלתי צפויים נמצאים תחת שליטה. אבל לשמור על בטיחות הילדים פירושה לתת להם לקחת סיכונים. מומחים רבים אומרים שמשחק בחוץ, משחק סיכוני, הוא מרכיב הכרחי בילדות. משחק סיכוני עוזר לילדים ללמוד, לבנות חוסן וביטחון. כמו הפתגם הישן, אתה לומד מהטעויות שלך. בלי מהמורות וחבורות, נפילות ובדיקות של גבולות, איך הילדים ילמדו לשלוט בגופים או לבדוק את גבולות היכולות הפיזיות שלהם.
לפניכם 10 סיבות ( חלק 1 מתוך 2) לשאלת ה-למה כן. למה כן להעניק משחק ריסקי לילדים ויפה שעה אחת קודם.
1- הזדמנות להבין הצלחה וכישלון
לדעת לנצח או להפסיד הנו דבר אלמנטרי וחשוב בחיים. יתכן ונתקשה למצוא קשר ישיר בין ריסקי פליי שלא מאופיינת בתחרות מובהקת לבין ניצחון או הפסד אבל בהחלט נמצא שגם משימות פיזיות בעלות סיכון, שבוצעו בהצלחה או אי הצלחה טומנות בתוכן התמודדויות שבה היכולת לווסת רגשית את התוצאה הסופית מודגשת ביותר. למשל לטפס על אובייקט מאתגר כלשהו, שגבוה במיוחד ולהצליח בו, יעניק תחושת גאווה והצלחה מתוך הנעה פנימית. למעשה זהו הניצחון- רק שהוא נטול יריבות, פרסים חיצוניים או מאמן שירעיף במחמאות. מאידך החלקה או מעידה מעץ שכזה יעורר פחד, חרדה, תסכול- תחושת אי הצלחה. בפעילויות ריסקיות ילדים לומדים את המלכודות שבתהליך בכדי לייעל ולהצליח להתחזק ולהסתנכרן בין הרגשות השונים. תהליך כזה מוביל להתגברות על רגעי אי הצלחה ומאידך את תחושת ההישגיות מהצלחה.
2- עבודת צוות
בחוויית הריסקי פליי לעתים קרובות המשתתף יוכל לתפקד רק בצוותא. התהליך לא מאפשר אחרת- ירידה מגובה מסוים, סחיבה מסורבלת, מעבר מעל או בין דברים מתנדנדים וכו. מה שנקרא כולם בשביל אחד ואחד בשביל כולם. בריסקי פליי אתה לומד לכבד אחרים. להבין את המשמעות של תפקידים ואחריות, אינטרסנטיות עתידה לעלות לך במחיר חברתי או אי רצון להמשך שיתוף פעולה. למשל עם הקבוצה כרגע מנסה לעזור למישהו לחצות מעבר מאתגר בשימוש חבל, וילד מסוים בוחר שלא לקחת חלק בעזרה, הוא מעביר מסר שהוא לא מעוניין לתת מעצמו בשלב הזה למען האחר. הוא מסכן את חברו באופן לא מודע ובעקיפין בפציעה. לכן לא יהיה מין הנמנע לומר שמשחקי ריסקי פליי מהווים לתפקודי ניהול בסיסים.
3-הכרת החולשות שלך
ריסקי פליי מטיח בפניך מידית את מידת היכולת העכשווית שלך במשימות מורכבות. התוצאה של מה אפשרי כרגע ומה לא מתעורר לו מהרגע הראשון- סוגיה נהדרת לדון בה בזמנים בהם ילדים מרגישים שמגיע להם הכל ומוכרחים לקבל תיווך תמידי. ריסקי פליי יעניק עבורם מיומנויות נדרשות לבניית ביטחון עצמי ודימוי מותאם מציאות והמחשה של תהליך נדרש על מנת להצליח. בריסקי פליי טהור ( ללא עזרת מבוגר) נרצה שהמשתתף ייקח אחריות מלאה על צעדיו. רצוי שננסה גם לשמוע לוגית מה היו המהלכים שהוא תכנן.
4- התמודדות עם לחץ
לחץ נהפך להיות סממן מרכזי של החיים בשנים האחרונות, רוצים להספיק, לעשות, להשיג, להגשים. ילדים מבטאים יותר ויותר ביטוי לחץ שונים וקשיים בהתמודדות. ריסקי פליי הוא עסק מלחיץ- פציעות, נפילות, החלקות, מעידות לא רצויות, מציפים באופן קבוע את הסביבה המשחקית אבל דווקא רגעים אלו משמעותיים ביותר בפיתוח כישורי חיים ובהתפתחות האישית של הילדים. ריסקי פליי מוציא מאזור נוחות, הוא יוגדר כלחץ זמני, מבוקר, פחד שחולף במידה והתמודדת היטב. התהליך מול הפחד והלחץ מעצימים את המסוגלות ותחושת העצמאות שתלושה מעזרה חיצונית במרבית מהפעמיים.
5-יצירת גישה והבנה למושג סיכון
סיכונים זה ביטוי כלשהו לסגנון חיים מסוים. אנשים שלוקחים סיכונים מסוימים יתאפיינו באומץ, מקבלי החלטות טובים, מגשימים את עצמם, בעלי ייעוד. כמובן שזוהי הכללה גסה בלבד. בתור ילדים הסיכון לרוב מתבצע דרך חקר, משחק וגילוי, ילדים אוהבים לבדוק גבולות וטוב שכך, מה שהם זקוקים יותר מכל זה פיתוח של אסטרטגיות להתמודדות. שילדים חווים סיכונים בסביבת משחק שבו מאפשרים להם לבדוק, להבין ולנסות, הם מייצרים גישה חיובית ומבוקרת- אף ילד לא באמת רוצה להיפצע. באפשרות לגלות סיכון אתה מבין היכן הגבולות ומה עלול לסכן אותם יתר על המידה- איך צריכים לתפקד בתוך מגוון "הפיתויים". המחקר כבר הראה שילדות נטולת מנה טובה של סיכון עתידה להוביל לתוצאה הפוכה! במידה ולא יסופק מספיק רגעי סיכון איכותיים 2 דברים עלולים להופיע ( אין זה אבחנה רפואית וכמובן לא תקפה כלפי כל הילדים) :
1- נרצה להימנע מכל דבר שיש בו סיכון לכשנתבגר. כל דבר שאינו מוכר ירתיע אותנו, הכל נראה מפחיד ובלתי פתיר.
2- שנרצה לצרוך סיכון קיצוני ללא סינון או בקרה. שלב זה עלול להופיע שילדים לא חוו משחקים עם מספיק אינפורמיזציה ( תהליכים של אינפורמציה) של חושים- לא אספו מספיק ידע וידעו לפעול בהתאם. לכן ילדים אלו שלעתים הופכים כבר לבוגרים יתחברו לפעילויות בעלי אדרנלין גבוה וסיכונים שהופכים לסכנה תמידית.
6-גישה חיובית לחיים
ריסקי פליי הנו דרך מצוינת ליצירת דיבור עצמי מהזווית שמתבוננת על השלכות, יתרונות וחסרונות. קונפליקטים פנימיים מתרחשים על בסיס קבוע בין היתר בגלל העובדה שאין מסגור או תהליך מובנה של נכון או לא נכון. הדרך המובילה להצלחה אישית תהיינה הדרך בה יבחר המשתתף, גישתו תהיינה מעוצבת על ידי כך- אני יכול, אני מסוגל וזה בעיקר תלוי בי בלבד- בדיוק כמו בחיים.
7-אינטראקציות חברתיות
ההוויה הריסקית היא פלטפורמה נהדרת לראות סוגים שונים של מקבלי החלטות, סוגים שונים של טמפרמנטים ומיומנויות. היכולת להסתדר או לקבל תמיכה מחבר שעובר איתי את אותו תהליך- ילדים חיים בחברותא- הם נעים דרכו ואיתו. הרצון לקחת סיכונים מקבל משמעות שונה במסגרת קבוצתית. הילדים באופן לא רשמי אף מתחלקים לתפקידים שונים ודואגים במקרים רבים ממש כמו " זקני שבט". הצפייה בחברים אחרים במשחקים ריסקים תיצור למידה חזותית נהדרת וחוסן מנטלי להרגשת מסוגלות.
8- שיפור היצירתיות
שלוקחים סיכונים מגיעים דילמות. היכולת לפתור פלונטר היא אחת הדרישות המהותיות ביותר בעידן הנוכחי. ריסקי פליי מאפשר רכישת מולטי מיומנויות התורמות לחשיבה יצירתית. למעשה ריסקי פליי יכולה להיחשב למתודת למידה לכל דבר. לעתים פורמט כיתתי או ביתי מגיע אם המון איסורים\ הגבלות\ דרכים מובנות לפתרון. ריסקי פליי משחרר את כל אלו ודוגל באינטראקציה שבה המשתתף אחראי על פעולותיו מתוך הבנה יסודית של השלכות. הפלונטר שממנו מגיע המשתתף שמצריך ממנו "להציל את עצמו" לא ליפול, לשים לב, לרדת מגובה רב, לקפוץ קפיצה מסוימת, מאלצים את המשתתף להיות נוכח תמידית "בבריחה או לחימה "- אני קופא או מתמודד. ואם בחרתי להתמודד אז איך. מצבים שכאלו עתידים לפתח צוהר של יצירתיות. תהליך של ניסוי ותהייה וכל החלטה משנה לגמרי את האופן שבו אני חושב, מתכנן ומבצע. כללי המשחק תלויים בהרחבה ועיבוד הרעיונות שלי.
9-הבנה של הסביבה
ריסקי פליי לרוב ( אם כי לא תמיד) מתבצע מחוץ לכותלי בניינים ומבנים, בפארקים, יערות, גני שעשועים, ולמעשה כל התנהגות תנועתית שיש בה סיכון לפציעה תחשב כריסקי פליי. באינטראקציות חוץ מבניות ילדים לומדים לפתח חושים חדים, להיות ערניים לשינויים שמתרחשים בסביבה ולהגיב בהתאם. טיפוס על עץ שברירי לדוגמא יצריך מהטפסן להבין היכן הענפים שעלולים להישבר ומה עלי לעשות בכדי להגיע לנקודה מסוימת מבלי לפצוע את עצמי. עלי "להבין" את העץ- להיות מחובר בצורה טהורה לסביבה שלי. דוגמא נוספת יכולה להיות מעבר על משטחים רטובים לאחר גשם, גם אז, האסטרטגיה תהיינה להבין מה זה אומר משטח חלקלק, איך זה משפיע על התנועה והחשיבה שלי- אני הופך להיות חלק מהמשטח. דוגמא נוספת תהיינה משחקי המחבואים והתופסת המאלצים את המשתתפים להיות חלק אינטגרלי מהסביבה ( איפה מתחבאים, לאן רצים, מה קורה בשטח, מה יכול לעזור לי או לפסול אותי). הילדים משתמשים בסביבה להתברגות תוך שימוש מושכל ויעיל. הסביבה תגרום למשתתף להביט על המציאות העכשווית במשקפיים אחרות.
10- תקשורת
ריסקי פליי מכיל מספר סגנונות תקשורת. 1- תקשורת סובייקטיבית של המשתתף עם עצמו, 2- תקשורת מול חבר מסוים שאיתי במשחק\ אתגר\ תרגול, 3- תקשורת במסגרת קבוצתית. בכל סגנון שכזה ההתאמות התקשורתיות הן בהתאם. ריסקי פליי מאפשר לשאול המון שאלות של איך, למה, באיזה אופן, השאלות הללו יוצרות תקשורת ישירה ועקיפה, סמויה וגלויה. הילדים ערים לכך ונוצר שיח פורה ורב גוני. ריסקי פליי מזמין ילדים ליצור דיאלוגים עמוקים ולפתח אינסטינקטים מסוימים להישרדות וקיום.
במאמר הבא נמשיך את עשרת היתרונות הנוספים של ריסקי פליי, נערוך סיכום ונלמד כיצד להשתמש בריסקי פליי במסגרת משפחתית, בית ספרית- טיפים ליישום.
הכותב:
ארד סקוול, איש תנועה יצירתית, בעל תואר שני M.A בחינוך התמחות בספורט, מנכ"ל חברת ספידאיט חושבים קואורדינציה- speedit.co.il , ניסיון של 18 שנים בעבודה חינוכית ספורטיבית עם ילדים, נוער, בוגרים, ספורטאים. מעביר קורסים והשתלמויות לאנשי מקצוע, כעת בשלבי כתיבת דוקטורט.
* המלל נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד אך מתייחס לשני המינים ללא יוצא מהכלל.
קראתי.מרותקת וואו כמה נכון...
השבמחקובאמת צריך.לדעת לשחרר
איזה כיף שהתחברת. תודה על המשוב.
מחק