ספורט ככלי חינוכי

 

תנועה ולמידה- כיצד נפתח סקרנות, יצירתיות ותשוקה לספורט ומצוינות.




נקודת מבט הוליסטית לאורך ציר הזמן של התפתחות תעניק התמקדות בכל תחומי המיומנויות הפועלות יחד כדי לקדם את הצמיחה של הילד. יש לספק לכל ילד וילדה הזדמנויות לחקור על פני מספר תחומים והקשרים סביבתיים- כגון הסביבה האנושית. המבוגר בהסתכלות זו יתווך על ידי חקירה הדדית, סיפוק שאלות ומשוב פתוח. כאשר ילד, למשל, מרגיש טוב עם הכישורים המוטוריים שלו (התחום הפיזי) הוא ירגיש טוב עם עצמו (התחום הרגשי) ולכן ירגיש בטוח יותר להיות פעיל תנועתית. ככל שהמיומנויות המוטוריות של ילדים מפותחת יותר, כך הם יהיו בעלי מוטיבציה להיות פעילים. וכן, לא רק בספורט.  ילדים צעירים מפגינים רמות שונות של מיומנות מוטורית בעיקר בגלל הבדלים בהתנסויות וגורמים נוספים כגון תמיכה ועידוד של המעגל הקרוב הראשון- הורים והמעגל השני- מוסדות חינוך. כל אלו ישפיעו על ההזדמנות של הילד להיות פעיל.

 

כל הורה היה שמח שילדיו יצליחו בבית הספר, מאמר זה בא לחזק ולטפח את הקשר שבין ספורט ללמידה וכיצד תהליך מובנה נכון יכול לתמוך ולסייע לילדים במאמצים הלימודיים שלהם. ילדים המשתתפים בקביעות בספורט נוטים להיות מעורבים יותר בכיתה, מראים על רצון לפעול וליזום, לדעת לעבוד בחברותא ועוד. פעילות מוטורית עשירה  קשורה באופן חיובי להישגים אקדמיים אצל ילדים ובני נוער, ואף מתקשרת ל-IQ וביצועי למידה. כל אלה מצביעים על היתרונות של עיסוק בספורט כפקטור ראשוני ומהותי בשלבי ההתפתחות השונים של ילדים. הזמן המוקצה לחינוך גופני איכותי במהלך יום הלימודים יכול בהחלט להיות מנוצל היטב לקידום למידה סובייקטיבית של המשתתף ועל כן לשיפור עיבוד מידע ויכולות למידה. ישנם מחקרים רבים המראים על התערבויות פעילות גופנית הפעלו בהצלחה בתוך בתי ספר במטרה ספציפית לשיפור ציוני הבחינות של הילדים.

 

זה עשוי להפתיע חלק מהקוראים שעיסוק בספורט, במיוחד  MULTI SPORTS עשוי למעשה לתמוך ביכולת של הילדים להשתפר בכיתה. בעוד שרוב ההורים והמורים נוטים להסכים שספורט הוא עיסוק ראוי לילדים, רבים גם חוששים שספורט להעשרה בלבד במסגרת יום הלימודים עלול להפריע ללמידה הקונקרטית והשיטתית ואף לסכן את סיכוייהם להצליח בעתיד. בהתחשב בקונפליקט הנתפס, ניתן להבין שתלמידי חטיבה ותיכון עלולים לבטל את השתתפותם בספורט כדי להתמקד בבית הספר, לעתים קרובות בעידוד הוריהם. הירידה התלולה בהשתתפות מגיל 12 ואילך מעידה שעלינו לעשות עבודה טובה יותר כדי להבהיר לבני נוער (והורים) שהעיסוק בספורט ותנועה מחוץ ובתוך הלימודים הוא ערך חשוב וחלק מהותי מאורך חיים בריא.

 




ספורט ופעילות גופנית באופן כללי מקדמים ומזמנים את המוח ללמוד. לעוצמות של פעילות גופנית יש את הכוח להגביר את התפקוד הקוגניטיבי והרגשי. פעילות גופנית מגבירה את הנוירו פלסטיות, וגורמת לנו להגיב יותר ללמידה, בין השאר על ידי שחרור גורמי גדילה בתוך המוח שעוזרים ליצור קשרים חדשים. פעילות גופנית המערבת אזורים קוגניטיביים גם משפרת את התפקוד הניהולי אצל ילדים, כך שהם מסוגלים יותר להתנגד להסחת דעת ולהתמקד בכיתה. פעילות גופנית משפרת את זיכרון העבודה, וזה כמובן מועיל מאוד כשמלמדים משהו חדש. יתרונות אלה מתרחבים גם לסיוע באיתור מידע חדש שנרכש לזיכרון.

בהתחשב בכל הדרכים שבהן נראה שספורט מגביר את יכולת הלמידה, הקורא "הספקן" עשוי לשאול מדוע ספורטאים צעירים מצטיינים אינם ידועים כבעלי הצלחה גדולה מבחינה אקדמית. האמת היא שלמרות שעיסוק בספורט מזמן לעצמו את ההזדמנות ללמידה משופרת, עדיין תלמידים-ספורטאים צריכים לעשות את "שלהם" ( להשקיע, לעמוד בזמנים, ליצור תוכנית עבודה, לפתח יכולות תקשורתיות) כדי לממש את ההזדמנות הזו. תשומת לב בכיתה לארגון סדר הפעולות והיכולות הנדרשות לביצוע הן זהות הן במסגרת אקדמית והן בספורט ונרצה לשייך אותן כמרכיבים הכרחיים לחיים.

נקודה נוספת ראויה להערכה מחודשת זה הקשר של מוסדות הלימוד השונים לקיום פעילות גופנית שיטתית יום יומית כחלק מלמידה ולא.PLAN B  למרבה הצער, רוב הילדים המעוניינים להגיע לספורט תחרותי ברמה גבוהה אינם מצליחים. לכן עלינו ליצור "רשת ענפה" של הזדמנויות. אין מקום טוב יותר מאשר בתי ספר.

אין סתירה במונח תלמיד-ספורטאי - כאשר נעשה כראוי, עיסוק בספורט ולימודים עתידים להוכיח תועלת הדדית. השתתפות קבועה בספורט עוזרת לילדים להתייחס למה שמלמדים, מגבירה את ההנעה הפנימית שלהם ללמידה ועוזרת להם לשמור על מה שלמדו. בשיתוף המסר הזה אני קורא ליותר מנהלים ומנהלות להכניס במסגרת שעות בית הספר יותר פעילות מוטורית- קואורדינטיבית על מנת לחשוף ילדים הן למצוינות ספורטיבית והן לשיפור יכולות קוגניטיביות אקדמיות.

 

על הכותב:

ד"ר ארד סקובל, אבא ל-3 יצורים ביולוגיים חיים ומשתנים, בעל דוקטורט PHD-במסגרתו חקרתי על הסתגלות גופנית ופיתוח אינסטינקטים. תואר ראשון ושני בחינוך התמחות בספורט, 19 שנות ניסיון בעבודה שיטתית בשטח עם ילדים וספורטאים.

www.speeditacademy.com

www.speedit.co.il

0538334100

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

20 היתרונות שבמשחק ריסקי פליי-Risky play- חלק ב

לשחק עם ילדך זה לא משחק אלא אם כן שניכם נהנים